Etika ialah satu sistem prinsip moral dalam menentukan sesuatu perbuatan itu betul atau salah. Menurut Hisrich dan Peter (2002) etika perniagaan merupakan ke atas perlakuan atau tingkah laku dan moral dalam situasi perniagaan. Ianya melibatkan apa yang patut atau tidak , boleh atau tidak, perlu atau tidak dipraktikkan dalam pengendalian perniagaan baik dari segi pembangunan produk mahupun pelaksanaan perkhidmatan. Terdapat pelbagai pihak yang berkepentingan dalam perjalanan sebuah perniagaan seperti pelanggan pekerja pembekal, pekerja pembiaya, kerajaan dan sebagainya yang menerima kesan dari pelaksanaan keputusan yang tidak beretika.

Kod etika diwujudkan dalam pelaksanaan etika. Kod etika adalah garis panduan yang dibentuk dalam menerangkan bentuk pebuatan yang boleh dan tidak boleh dalam satu profesyen tertentu. Adakalanya, kod etika tidak tercatat tetapi boleh difahami oleh mereka yang terlibat dalam bidang berkenaan demi menjaga kepentingan keharmonian yang dijalankan.

Kebanyakan kod etika ini terdiri daripada dua komponen, pertama menonjolkan bahagian harapan yang menggariskan apa harapan atau perkara perkara yang ingin ditekan oleh organisasi berkenaan.

Pembangunan Kod Etika Perniagaan


Beberapa persoalan yang perlu difikirkan dan dikaji serta sebelum membangunkan kod etika dalam organisasi itu sendiri.


• Siapakah yang akan terlibat?

• Bagaimana anda menapis keperluan organisasi anda dengan kepercayan setiap ahli semasa membangunkan dokumen tersebut?

• Adakah kod itu akan melibatkan penguasaan? Jika ya bagaimanaia dilakukan

• Bagaimana kod ini dilaksanakan?

• Adakah kod ini akan hebahkan secara dalaman atau juga pihak diluar organsasi?

• Bila dan bagaimana kod etika ini disemak semula?


Kita semua perlu sedar bahawa kod etika ini tidak menyelesaikan semua masalah etika dalam organisasi kerana foktor manusia dan sistem dalaman, adakalanya boleh diambil kesempatan oleh mereka yang pandai memanupulasikan keadaan untuk kepentingan diri.

0 Responses to "Etika Perniagaan"

Leave a Reply